HOMMAGE Á Vilt Tibor 2004-9




HOMMAGE Á Tibor Vilt - project

The solo exhibition: Hommage a Vilt Tibor presented in the Parthenon-friz Hall in Budapest in 2006. The title of the exhibition became the title of the project, a series of electromagnetic experiments created in between 2004 and 2009. 

The experiment with electromagnets is really a research that combines theory with practice.  My starting point was an unrealized idea / project of the Hungarian artist Tibor Vilt (1905-1983) who wanted to create levitating sculptures in 1973. According to his plan, he aimed to create an „electromagnetic system which vibrates and levitates a ball string
With the aim to prove that the idea was unique in it’s time, I started to collect information about levitation, primarily with an artistic approach and published my research on my webpage. At the same time I built electromagnetic systems, to prove that Tibor Vilt’s idea was possible, and innovative.

The project based on the fact, that levitation is now reality, what is more, a technologically working, and applicable phenomenon. Using it in sculpting, however, can bring up brand new opportunities. According to traditional European approach, sculptures are three dimensional objects, standing on the ground, obeying gravity. Objects floating in the air, refusing to accept gravity as one of the main powers of nature, can be viewed as tools in seeking connection between the material and spiritual worlds. Sculptures stalled on the ground or the ones separated from it but still based on gravity are of essential connection between the soil and the material, in other words they grow out of it. 20th century hanged sculptures symbolize the connection with the sky, and are of metaphysical coherence. This way, floating objects bring on new forms; thoughts and opportunities.

After the first public presentation of the research and practice, I have created several installations and objects developing both the conceptual idea, and both the technological solutions. The installation called Border for example, applies strong electromagnetic levitation. With this particular kinetic sculpture I created a new planet, on which life can be possible exist. The installation contains a new planet, with soil, and plants on it, which is set on an orbit around an artificial sun. It is a planet, on which the initial forms of life can be traced, which is an indication of endless human fantasy, as well as destruction. The whole installation features an experiment playing with procreation in laboratory circumstances. 

List of works:
001.” 180x65x40cm, wood; plastic; electromagnet, 2004
The zero gravity a stress caused by, sexual causes exaltation” NASA 50x50x15cm, glass, iron, plastic, electromagnet 2005
Hommage a Vilt Tibor, wood, plastic, electro-magnet 200x50x30cm, 2006
Border / iron, terra, felt, electro-magnet, 1x1x2m (d=9cm) 2007 Kogart Collection Budapest
Flow / wood, plastic, electromagnet 140x30x30 cm 2008
Black Hole / wood, mirror, plastic, electro-magnet 164x28,5x23,5 cm 2008 Aatoth Franyo Collection (Paris)
Open / book, electro-magnet 9x9x3 cm 2008Land art / electro-magnet, terra, 1x1x1m (d=9cm) 2008


* Vilt Tibor plan for the Hungarian Embassy in Brazil 1973. Szépművészeti Könyvtár Levéltára, Budapest







































Hommage a Vilt Tibor / elektromágneses installációk [2004-2009]

Az elektromágneses lebegéssel való kísérletek a kutatást és a gyakorlatot ötvözik. Az alapötletet egy megvalósulatlan terv nyújtotta, Vilti Tibor (1905-1983) elképzelése nyújtotta, a egy lebegő szobor létrehozásáról. Az 1973-as nagyszabású elképzelés: egy olyan kompozíciójú szobrot lett volna, melynek a belsejében “kis energiájú elektromágnessel egy golyófüzért kevésbé pulzáló,”lebegő állapotba hoz. Vilt elképzelése sajnos nem valósult meg. A projekt célja annak a ténynek a bebizonyítása, hogy a koncepció nemcsak művészettörténeti tekintettben merőben újító, de technikailag is megvalósítható.

Az ötlet abból a tényből indul ki, hogy a lebegés ma már lehetséges, sőt technikailag kivitelezhető és alkalmazott jelenség. A szobrászatban való alkalmazása viszont új lehetőségeket vethet fel, mivel az európai hagyományokból kiindulva a tradicionális szobor egy olyan három kiterjedésű plasztika, mely a földön áll, és a gravitációnak engedelmeskedik.

A gravitációnak, a természet egyik főerejének ellentmondó lebegő testet, az anyagi és a szellemi világ közti kapcsolatkeresésként is felfoghatjuk. A földön álló szobrok és a plintoszra tett, kiemelt szobrok, melyek a gravitáció vonzására épülnek, szerves kapcsolatban vannak a földdel, az anyaggal, mintegy abból nőnek ki. A XX. századi függesztett szobrok, már az éggel való kapcsolatot szimbolizálják, és metafizikus összefüggéseket fejeznek ki. Így a lebegő test új gondolati tartalmakat, és lehetőségeket vet fel.

A Határ cím
ű installációban, például egy új bolygó lett létrehozva, melyen élet is lehetséges. Egy új bolygót, földből, rátelepített növényzettel, egy műnap körüli pályára állítva. Egy olyan bolygó, melyen az élet kezdetleges formái is megmutatkoznak, mely egyszerre lehet az emberi fantázia mérhetetlenségének a jele, és a rombolásé is. Az egész installáció egy laboratóriumi körülményekre emlékeztető, teremtéssel játszadozó kísérletet vázol.


* Idézet Vilt Tibornak a brazíliai Magyar Nagykövetség szoborpályázatára beadott saját kéziratából. 1973. Szépművészeti Könyvtár Levéltára, Budapest

Művek listája:
001. / fa, műanyag, mágnes, 178x40x80cm 2004
A súlytalanság okozta stressz, szexuális túlf
űtöttséget okoz!“ NASA. / Tükör, műanyag, mágnes, 50x50x15 cm / 2005
Hommage á Vilt Tibor / fa, m
űanyag, mágnes, 150x30x60cm / 2006
Határ / 2007, vas, föld, filc, moha, elektromágnes 100x100x200 cm (d=9 cm) Kogart Gy
űjtemény
Flow / fa, m
űanyag, elektromágnes 140x30x30 cm 2008
Fekete lyuk / tükör, vas, fa, m
űanyag, elektromágnes 164x28,5x23,5cm 2008
aatoth franyo gy
űjtemény (Párizs)
Open / könyv, elektromágnes 9x9x3 cm 2008

Land art / föld, elektromágnes 1x1x1m (d=9cm) 2008

© szvettamas.com - All Rights Reserved 2009 Tamas Szvet
Please contact Tamas Szvet for use or publication of these articles or any written or visual content